27 Mayıs 2009 Çarşamba

Trabzon`a, Kolbastı`ya ve `Kitaplı Hayaller Vâdisi`ne dair (1)

Trabzon da öyledir. 1998`de çok sevgili kardeşim şair Kenan Sarıalioğlu`nun davetiyle ilk defa Trabzon`a gidişimden sonra, nedense hep, Trabzon`a gitme, gidebilme hayalleri kurmuşumdur. Trabzon, gri ve yeşil bir şehirdir. Bence bordo-mavi`den çok, gri-yeşil daha çok yakışır Trabzon`a. İnsanının sıcaklığını ise yağmuru da, rüzgârı da soğutamaz...

Bu defa da, (kimbilir kaçıncı defa?) Trabzon`a, Trabzon Valisi, değerli kardeşim Nuri Okutan`ın öncülüğünde düzenlenen `Trabzon 1. Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Kültür Sanat Şenliği`ne `Onur Konuğu` olarak katıldım.

Bilenler bilir: Trabzon`un Osmanlı`dan kalma tarihî köprülerinden biri olan Zağanos Paşa köprüsünün çevresi, yıllardır bakımsızdı ve özensiz bir yapılaşmayla tarihî dokusu örselenmiş durumdaydı. O bölge şimdi bir büyük meydana dönüştürülmüş; sanat etkinliklerinin yapılmasını mümkün kılan bir donanımla hizmete açılmış.

Kültür ve Sanat Şenliği de bu meydanda gerçekleştiriliyor. İlk gün (cumartesi) güneşle başlayan şenlikte, kısa bir süre sonra yağmura tutulduk. Ama yağmurdan önce, Trabzon folklorunun halkoyunları oynandı;-elbette, Kolbastı da! Trabzonlu bazı entelektüel dostlarım, Kolbastı`yı, deyiş yerindeyse, bir ölçüde `lumpen` bulduklarını söylüyorlar; Kolbastı`nın gerçek anlamda Trabzon folklorunu temsil etmediğini öne sürüyorlar. Ben halkbilimci değilim. Mesela, horonla karşılaştırıldığında ritimlerinde bir düzensizlik, bir başıboşluk ya da keyfîlik sözkonusu olsa da, Kolbastının bu yaşı epey geçkin Hilmi Yavuz`u bile coşturduğunu inkâr edemem.

Zağanos Paşa Vâdisi`nin adı, bu şenlik bağlamında `Kitaplı Hayaller Vâdisi` olmuş. Vali Nuri Okutan, Belediye Başkanı Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu, ben ve Prof. Dr. Nazan Bekiroğlu birer konuşma yaptık. Nazan Hoca`nın Trabzon`un `hayaller vâdisi`nde yaptığı konuşma, gerçekten büyüleyici idi. Tarih, Doğa ve çevreyle Trabzon`un ruhu vardı o konuşmada. Ben de, konuşmamda Trabzonlu şiirseverlerden söz ettim. Şimdi hepsi, Allah`ın Cennetinin sonsuz kitaplığında şiir kitaplarıyla haşır neşir olan Dr. Gündoğdu Sanımer`den, Aslan Pulathaneli`den, İlhan Demiraslan`dan, Nabi Üçüncüoğlu`ndan söz ettim;- ileriki yıllarda şayet emekli olursam, Trabzon`a yerleşmek istediğimden de!

`Kitaplı Hayaller Vâdisi`ndeki şenlik, özellikle ilköğretim ve lise çağındaki öğrencilerde kitap okuma alışkanlığının sağlanmasına yönelik. Bu konuda Vali Nuri Okutan`ın (-ki ben, ona, soyadıyla müsemm` diyorum) çabalarını, önce Siirt, daha sonra da Sakarya valiliği sırasında gerçekleştirdiği olağanüstü sonuçlardan biliyorum;- bu çabalarından dolayı Vehbi Koç Vakfı`nın Büyük Ödülü`nü aldığını da...

Cumartesi öğleden sonra, Nazan Bekiroğlu ve öğrencileri ile Café Paris`te uzun uzun söyleştik. Nazan Hoca`nın edebiyat konularındaki duyarlığına ve `nüfuz-u nazar` sahibi oluşuna bu defa yakından tanık oldum.

Gecede Trabzon Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Türk Sanat Müziği Topluluğu`nun Trabzon Devlet Tiyatrosu salonunda verdiği konseri izledim. Önce, bunun, taşralı bir amatör topluluğun konseri olacağını düşünmüştüm;-yanılmışım. Bu işlerden bir nebze anlarım;-fevkalade profesyonel ve başarılı bir konserdi...

`Kitaplı Hayaller Vâdisi` notlarıma gelecek hafta da devam edeceğim...

Hiç yorum yok:


Zirve100 Toplist